20 polskich banków przystąpiło do „Deklaracji banków w sprawie standardu prostego języka”
„Deklaracja banków w sprawie standardu prostego języka” to projekt realizowany przy ZBP (Związku Banków Polskich) od czerwca 2020 r. Jego celem jest uproszczenie komunikacji pomiędzy bankiem a klientem, głównie poprzez używanie łatwego i zrozumiałego języka. Klienci mają rozumieć, co banki do nich mówią i piszą.
Do Deklaracji przystąpiło 20 banków:
- Alior Bank S.A.
- Bank BPS S.A.
- Bank Gospodarstwa Krajowego
- Bank Millennium S.A.
- Bank Ochrony Środowiska S.A.
- Bank Pekao S.A.
- Bank Pocztowy S.A.
- BNP Paribas Bank Polska S.A.
- Credit Agricole Bank Polska S.A.
- Deutsche Bank Polska S.A.
- DNB Bank Polska S.A.
- Getin Noble Bank S.A.
- ING Bank Śląski S.A.
- mBank S.A.
- Nest Bank S.A.
- PKO BP S.A.
- Raiffeisen Bank International AG (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce
- Santander Bank Polska S.A.
- Santander Consumer Bank S.A.
- SGB-Bank S.A.
Przystąpienie do Deklaracji oznacza intencję dążenia do tego, by posługiwać się prostym językiem oraz przygotowywać informacje przejrzyste i w pełni zrozumiałe dla klientów. Deklaracja zawiera wytyczne do sporządzania dokumentów w przyszłości (nie dotyczy już istniejących dokumentów i komunikatów).
Wśród dobrych praktyk zawarte są m.in.:
- katalog podstawowych zasad prostego języka,
- podpowiedzi w zakresie edukacji i promocji,
- wytyczne do wzorców standardów dokumentów,
- informacje na temat badań i wskaźników, które sprawdzają przystępność tworzonych tekstów.
Źródło: Związek Banków Polskich