Przelewy na numer telefonu
Rozpowszechnienie się bankowych aplikacji mobilnych i płatności telefonem doprowadziło do tego, że możliwe jest przelewanie pieniędzy już nie tylko na numer konta, ale też na numer telefonu. Oczywiście przelane środki trafiają na konto bankowe, ale osoba wykonująca przelew nie musi go już podawać. Wystarczy numer telefonu odbiorcy.
Przelewy na telefon poprzez BLIK
Podstawową formą wykonywania przelewów na numer telefonu jest system BLIK. Użytkownicy BLIK-a mogą bowiem powiązać swój numer telefonu z rachunkiem bankowym i jeśli otrzymają przelew na numer telefonu, środki zostaną zaksięgowane na wskazanym koncie. Swoje konto można powiązać z numerem telefonu z poziomu aplikacji bankowej – w dalszej części artykułu wyjaśnimy jak to zrobić.
Tego typu przelewy obsługują:
- PKO BP (i Inteligo),
- Getin Bank
- Alior Bank,
- Credit Agricole,
- ING Bank Śląski,
- mBank,
- Bank Millennium,
- Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK).
W większości aplikacji jeszcze przed wysłaniem przelewu można sprawdzić, kto z listy kontaktów ma aktywne przelewy na telefon w BLIK-u. Wystarczy przyznać aplikacji bankowej dostęp do listy kontaktów.
Przelewy na telefon BLIK są realizowane za pomocą systemu Express Elixir, tego samego, który jest wykorzystywany do realizacji przelewów natychmiastowych. Nie wszystkie banki, które umożliwiają płatności BLIK-iem umożliwiają też wykonywanie i odbieranie przelewów na numer telefonu.
Przelewy na telefon bez BLIK-a
BLIK to jedyne rozwiązanie, jeśli środki mają zostać przelane pomiędzy różnymi bankami. Jednak w obrębie klientów tego samego banku również można wykonywać przelewy na numer telefonu. Taką możliwość oferuje PKO BP w aplikacji IKO. Gdy odbiorca nie posiada aplikacji IKO, otrzyma SMS-a z instrukcją jej zainstalowania. Jeśli tego nie zrobi i nie odbierze pieniędzy w ciągu 7 dni, środki wrócą do nadawcy.
Z kolei ING informuje, że gdy odbiorca nie ma zapisanego numeru telefonu w BLIK-u, zostanie poproszony o podanie numeru konta, na które zostaną przelane oczekujące środki.
Jak zacząć odbierać i wykonywać przelewy na numer telefonu?
Przede wszystkim należy powiązać swój numer telefonu ze swoim rachunkiem bankowym. Można to zrobić w aplikacji każdego z wymienionych wyżej banków:
Aplikacja IKO (PKO BP i Inteligo)
- W aplikacji IKO kliknij przycisk „Aktywuj” w boksie „Aktywuj międzybankowe przelewy na telefon”.
- Przyporządkuj aplikację IKO i numer telefonu do odbierania przelewów na telefon.
- Potwierdź zmiany podając PIN do aplikacji.
Aplikacja Getin Banku
- W aplikacji wejdź w Kod BLIK > Ustawienia BLIK > Przelew na telefon, lub w menu wybierz: Ustawienia > Ustawienia BLIK > Przelew na telefon.
- Zapoznaj się z informacjami i zarejestruj numer.
- Operację potwierdź kodem SMS i kodem PIN do aplikacji mobilnej.
Aplikacja mBanku
- W aplikacji wejdź w Ustawienia > Przelewy na telefon.
- Wybierz rachunek do odbioru przelewów, zaakceptuj oświadczenie i kliknij przycisk Zarejestruj.
Aplikacja Santander mobile (Santander Bank Polska)
- W aplikacji wejdź w Ustawienia > Przelew na telefon.
- Kliknij przycisk Rejestruj numer.
- Wybierz powiązany rachunek i kliknij Rejestruj, a następnie potwierdź rejestrację otrzymanym kodem SMS.
Aplikacja ING Bank Śląskiego
- W bankowości internetowej lub aplikacji wybierz Karty i płatności telefonem.
- Wybierz Płatności BLIK.
- Wpisz numer telefonu do przelewów na telefon BLIK.
- Jeśli masz więcej niż jedno konto w ING, możesz wybrać które ma być powiązane z przelewami na telefon.
Aplikacja Banku Millennium
- Wybierz z menu Ustawienia > Ustawienia płatności > Przelew BLIK na telefon.
- Podaj numer telefonu i wskaż domyślne konto do przelewów BLIK na telefon.
Przelew na telefon – jak go wykonać krok po kroku
Jeśli już jesteś zarejestrowany/a jako odbiorca przelewów na telefon, możesz je też wykonywać. Oto wskazówki:
Aplikacja IKO (PKO BP i Inteligo)
- Na pasku nawigacyjnym wybierz Płatności (lub Przelewy w menu na iPhone).
- Wybierz Przelew na telefon.
- Kliknij przycisk „Nowy przelew” na dole ekranu lub wybierz odbiorcę zdefiniowanego.
- Wypełnij dane do przelewu (m.in. numer telefonu) i zatwierdź.
fot. PKO BP
Aplikacja mBanku
- Kliknij przycisk Płatności, a następnie Przelew na telefon.
- Wybierz numer odbiorcy z listy kontaktów lub kliknij w ikonę + i wpisz numer ręcznie.
- Podaj kwotę oraz tytuł przelewu i zatwierdź.
fot. mBank
Aplikacja Santander mobile (Santander Bank Polska)
- Kliknij w ikonę BLIK
- Wybierz Przelew na telefon
- Wybierz konto, z którego chcesz zrobić przelew oraz podaj numer telefonu i nazwę odbiorcy
- Podaj kwotę i tytuł przelewu i zatwierdź.
Aplikacja ING Banku Śląskiego
- Wybierz konto, z którego chcesz zrobić przelew.
- Wybierz Przelew na telefon BLIK.
- Podaj numer telefonu odbiorcy lub wybierz go z listy kontaktów.
- Wpisz kwotę, jaką chcesz przelać i zatwierdź.
Aplikacja Banku Millennium
- Wybierz z menu Płatności > Przelewy > Przelew BLIK na telefon.
- Wybierz konto, z którego chcesz zrobić przelew.
- Wprowadź nazwę odbiorcy, numer telefonu, kwotę i tytuł przelewu.
- Kliknij Dalej, a następnie Zatwierdź przelew
fot. Bank Millennium
Jakie są zalety przelewów na numer telefonu?
Przede wszystkim, nie musimy pytać o numer konta, jeśli chcemy przelać pieniądze komuś kogo nie mamy wśród odbiorców zdefiniowanych w naszym banku.
Oprócz tego przelew dotrze do odbiorcy natychmiast, nawet w weekend – pod warunkiem, że odbiorca może odebrać przelew na telefon i pod warunkiem, że w banku nadawcy lub odbiorcy nie ma akurat przerwy technicznej. Tabela dostępności znajduje się na stronie Express Elixir.
Trzecią zaletą jest fakt, że takie przelewy są darmowe, a klasyczne przelewy natychmiastowe zazwyczaj są dodatkowo płatne. Dlatego po prostu taniej jest przelewać na numer telefonu.