Polskie konto - Konto w polskim banku. Wspieraj polski kapitał!

Polskie stacje paliw

Mirosław Czech   •   15 lutego 2018 r.

W Polsce króluje 5 przedsiębiorstw paliwowych: Orlen, Lotos, BP, Shell i Statoil. Dwie pierwsze są polskie. Wg danych z 2016 roku, PKN Orlen miał ok. 26% udziału w rynku, a Lotos nieco ponad 7%. Na drugim miejscu, pomiędzy krajowymi spółkami znajdowało się BP (niecałe 8%). Shell z 6% i Statoil z 5% zamykały pierwszą piątkę.

Sieci stacji paliw operujące w Polsce

Polskie

  • Orlen,
  • Lotos,
  • Bliska,
  • Moya,
  • Huzar,
  • Pieprzyk

Brytyjskie

  • BP

Brytyjsko-Holenderskie

  • Shell

Francuskie

  • AS 24,
  • Total

Norweskie

  • Circle K,
  • Statoil

Austriackie

  • Lukoil
    (w 2016 r. rosyjski Lukoil sprzedał swoją sieć stacji austriackiej firmie AMIC Energy Management GmbH, póki co stacje funkcjonują pod niezmienionym szyldem)

Słowackie

  • Slovnaft

Na powyższej liście nie sposób oczywiście wymienić wszystkich stacji paliw. Skupiliśmy się na sieciach posiadających przynajmniej 50 stacji. Wg danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, niezależnych i prywatnych stacji benzynowych było w Polsce w 2016 r. więcej (ok. 2900) niż stacji lidera rankingu, czyli Orlenu (1766). Nie ujęliśmy także stacji przymarketowych, stanowiących 2,7% rynku.

Pochodzenie ropy naftowej przerabianej w polskich rafineriach

To, że Orlen i Lotos są spółkami polskimi, nie oznacza rzecz jasna, że produkują paliwa tylko z polskiej ropy. Tak zasobnych złóż niestety nie posiadamy, więc skazani jesteśmy na import. Wg danych POPiHN, w 2016 r. ponad 80% ropy przerabianej w polskich rafineriach pochodziło z Rosji, po 6% z Arabii Saudyjskiej i Iraku, a tylko niecałe 4% stanowiła ropa z polskich złóż (nie wiedzieliście, że w Polsce w ogóle wydobywa się ropę naftową?). Pozostałe 4% importowaliśmy z Iranu, Norwegii, Azerbejdżanu, Kazachstanu, Nigerii oraz Litwy.

Import i eksport paliw

Wg danych POPiHN, w 2016 r. benzynę importowaliśmy głównie z Niemiec, Słowacji, Czech i Węgier, a olej napędowy z Niemiec, Rosji, Białorusi i Litwy.

Wśród paliw ciekłych, naszym głównym produktem eksportowym był natomiast ciężki olej opałowy – stanowił ponad 50% całego eksportu paliw. Benzynę eksportowaliśmy głównie do Holandii, Szwecji i na Ukrainę, a olej napędowy przede wszystkich do Czech, ale też na Ukrainę i na Słowację.

Dokładamy wszelkich starań żeby zawarte u nas informacje były jak najbardziej rzetelne. Znalazłeś na naszej stronie nieprawdziwą lub nieaktualną informację? Prosimy o wiadomość!