Polskie stacje paliw
W Polsce króluje 5 przedsiębiorstw paliwowych: Orlen, Lotos, BP, Shell i Statoil. Dwie pierwsze są polskie. Wg danych z 2016 roku, PKN Orlen miał ok. 26% udziału w rynku, a Lotos nieco ponad 7%. Na drugim miejscu, pomiędzy krajowymi spółkami znajdowało się BP (niecałe 8%). Shell z 6% i Statoil z 5% zamykały pierwszą piątkę.
Sieci stacji paliw operujące w Polsce
Polskie
- Orlen,
- Lotos,
- Bliska,
- Moya,
- Huzar,
- Pieprzyk
Brytyjskie
- BP
Brytyjsko-Holenderskie
- Shell
Francuskie
- AS 24,
- Total
Norweskie
- Circle K,
- Statoil
Austriackie
- Lukoil
(w 2016 r. rosyjski Lukoil sprzedał swoją sieć stacji austriackiej firmie AMIC Energy Management GmbH, póki co stacje funkcjonują pod niezmienionym szyldem)
Słowackie
- Slovnaft
Na powyższej liście nie sposób oczywiście wymienić wszystkich stacji paliw. Skupiliśmy się na sieciach posiadających przynajmniej 50 stacji. Wg danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, niezależnych i prywatnych stacji benzynowych było w Polsce w 2016 r. więcej (ok. 2900) niż stacji lidera rankingu, czyli Orlenu (1766). Nie ujęliśmy także stacji przymarketowych, stanowiących 2,7% rynku.
Pochodzenie ropy naftowej przerabianej w polskich rafineriach
To, że Orlen i Lotos są spółkami polskimi, nie oznacza rzecz jasna, że produkują paliwa tylko z polskiej ropy. Tak zasobnych złóż niestety nie posiadamy, więc skazani jesteśmy na import. Wg danych POPiHN, w 2016 r. ponad 80% ropy przerabianej w polskich rafineriach pochodziło z Rosji, po 6% z Arabii Saudyjskiej i Iraku, a tylko niecałe 4% stanowiła ropa z polskich złóż (nie wiedzieliście, że w Polsce w ogóle wydobywa się ropę naftową?). Pozostałe 4% importowaliśmy z Iranu, Norwegii, Azerbejdżanu, Kazachstanu, Nigerii oraz Litwy.
Import i eksport paliw
Wg danych POPiHN, w 2016 r. benzynę importowaliśmy głównie z Niemiec, Słowacji, Czech i Węgier, a olej napędowy z Niemiec, Rosji, Białorusi i Litwy.
Wśród paliw ciekłych, naszym głównym produktem eksportowym był natomiast ciężki olej opałowy – stanowił ponad 50% całego eksportu paliw. Benzynę eksportowaliśmy głównie do Holandii, Szwecji i na Ukrainę, a olej napędowy przede wszystkich do Czech, ale też na Ukrainę i na Słowację.