Polskie konto - Konto w polskim banku. Wspieraj polski kapitał!

Polskie sieci i marki odzieżowe

Agnieszka Kamińska   •   Aktualizacja: 2 marca 2018 r.

Rynek odzieżowy w Polsce jest bardzo rozbudowany i trzeba przyznać, że możemy być dumni z ilości polskich marek, które z powodzeniem na tym rynku funkcjonują. Ponad połowa najpopularniejszych marek oraz sieci odzieżowych to firmy polskie!

W poniższym wykazie wymieniamy marki oraz sieci posiadające conajmniej kilka salonów w całej Polsce. Niestety, choćbyśmy chcieli to nie sposób wymienić wszystkich producentów odzieży, wszystkich projektantów i każdego polskiego sklepu, ale ze wszystkich jesteśmy dumni i wszystkim gorąco kibicujemy!

Najciekawsze w poniższej liście jest to, ile polskich marek przybiera obcobrzmiące nazwy, które na pierwszy rzut oka wiele osób zakwalifikowałoby jako zagraniczne. Takie marki jak Reserved, House czy Cropp są na tyle znane, że nikt nie da się już nabrać na angielskie nazwy. Ale polskie są też np. Carry, Esotiq, Gino Rossi, Monnari czy Quiosque. To już nie dla każdego takie oczywiste.

Największe marki i sieci odzieżowe w Polsce

Polskie

  • 4F,
  • Badura,
  • Bialcon,
  • Big Star,
  • Bytom,
  • Carry,
  • CCC,
  • Cropp,
  • Deni Cler,
  • Diverse,
  • Esotiq,
  • Ewtex,
  • Gatta,
  • Gino Rossi,
  • Greenpoint,
  • House,
  • Kazar,
  • Lambert,
  • Lancerto,
  • Lavard,
  • Medicine,
  • Mohito,
  • Molton,
  • Monnari,
  • Ochnik,
  • Pako Lorente,
  • Patrizia Aryton,
  • Pretty Girl,
  • Prosto,
  • Próchnik,
  • Quiosque,
  • Ravel,
  • Recman,
  • Reserved,
  • Ryłko,
  • Simple,
  • Sinsay,
  • Sizeer,
  • Solar,
  • Tatuum,
  • Unisono,
  • Venezia,
  • Vistula,
  • Volcano,
  • Wojas,
  • Wólczanka

Brytyjskie

  • Lee Cooper,
  • Pepe Jeans

Francuskie

  • Camaieu,
  • Etam,
  • Lacoste,
  • Orsay,
  • Pierre Cardin,
  • Promod

Hiszpańskie

  • Bershka,
  • Mango,
  • Massimo Dutti,
  • Oysho,
  • Pull&Bear,
  • Stradivarius,
  • Zara

Niemieckie

  • Deichmann,
  • Kik,
  • Mustang,
  • New Yorker,
  • Olsen,
  • Peek&Cloppenburg,
  • Takko,
  • Triumph

Szwajcarskie

  • C&A,
  • Tally Weijl

Szwedzkie

  • H&M,
  • KappAhl

Włoskie

  • Benetton,
  • Calzedonia,
  • Geox,
  • Intimissimi,
  • Liu Jo,
  • Terranova,
  • Trussardi

Amerykańskie

  • Calvin Klein,
  • Guess,
  • Lee,
  • Levi’s,
  • Timberland,
  • Tommy Hilfiger,
  • Wrangler

Duńskie

  • Ecco

Właściciel marki a miejsce produkcji

W powyższym zestawieniu wzięliśmy pod uwagę kraj pochodzenia firmy, do której należy dana marka lub sieć handlowa. Niestety nie wszystkie ubrania, w tym polskich marek, są szyte w tych samych krajach, z których pochodzą ich właściciele. Zwłaszcza wśród dużych sieciówek, na metkach najczęściej można znaleźć nazwy krajów azjatyckich – Chiny, Bangladesz itp. Jeśli więc chcesz kupić stuprocentowo polski produkt – odwiedzaj polskie sklepy, lecz sprawdzaj także metki!

Szerokim echem odbiła się też sprawa spółki LPP, właściciela marek Reserved, House, Cropp, Mohito i SinSay, która w 2014 r. zdecydowała się na przeniesienie praw do swoich marek do spółek zależnych m.in. na Cyprze, co miało skutkować uniknięciem zapłacenia wysokich podatków w Polsce. Nieprzewidzianym efektem ubocznym był jednak społeczny bojkot i narastająca niechęć Polaków do produktów z grupy LPP, dlatego producent niedługo później wycofał się z tego ruchu i z powrotem przeniósł prawa majątkowe do polskiej spółki-matki, LPP SA.

Gdzie Polacy kupują ubrania?

Wg artykułu w portalu Jagielloński24, powołującego się na badania rynku przeprowadzone w 2012 r. przez firmę PMR:

  • 60% Polaków kupuje ubrania w markowych sklepach i centrach handlowych
  • 34% Polaków kupuje ubrania w mniejszych sklepach, nienależących do sieci
  • 30% Polaków kupuje ubrania na bazarach, targach, placach handlowych
  • 18% Polaków kupuje ubrania w internecie i na halach hipermarketowych
  • 15% Polaków kupuje ubrania w sklepach z tanią odzieżą i odzieżą używaną

Niestety większość polskich sklepów i marek, które są obecne w centrach handlowych, produkuje sporą część swoich kolekcji za granicą, więc 60% konsumentów powinno zwracać uwagę na metki, jeśli zależy im na kupowaniu odzieży z polskich szwalni.

Dokładamy wszelkich starań żeby zawarte u nas informacje były jak najbardziej rzetelne. Znalazłeś na naszej stronie nieprawdziwą lub nieaktualną informację? Prosimy o wiadomość!