Polskie konto - Konto w polskim banku. Wspieraj polski kapitał!

Zaawansowane technologie w polskiej bankowości

Sebastian Brzozowski   •   4 maja 2018 r.

Polska należy do europejskiej czołówki, jeśli chodzi o zastosowanie w bankowości najnowocześniejszych technologii. Już w 2000 r. powstał mBank, pierwszy bank bez oddziałów, gdzie konta obsługiwane były wyłącznie przez internet i telefon.

Obecnie niemal każdy bank oferuje klientom aplikację mobilną, do wyboru są także przeróżne sposoby płatności, m.in. karty zbliżeniowe oraz płatności za pomocą telefonu (NFC, HCE, Google Pay, BLIK, PeoPay).

Z ostatnich badań przeprowadzonych przez Deloitte wynika zresztą, że to sami klienci oczekują i wymagają od polskich banków, by wdrażały nowoczesne technologie. A następnie technologie te szybko adaptują w swoim codziennym życiu. Dlatego jako Polska zasłużyliśmy na miano cyfrowych liderów w sferze bankowości.

Bankowość internetowa

Powstanie mBanku w 2000 roku było dość przełomowe na polskim rynku bankowym. Nie był to pierwszy bank, który umożliwił klientom zdalną obsługę rachunków, ale pierwszym, który w ogóle nie posiadał oddziałów. Wszystkie produkty obsługiwane były za pośrednictwem internetowego serwisu transakcyjnego (słynnego żółto-niebieskiego) lub infolinii. Rok później wystartowała oferta Inteligo – banku, który również nie zamierzał otwierać oddziałów.

Banki internetowe były nie tylko krokiem naprzód w kwestii technologicznej, ale także wpłynęły na obniżenie cen usług bankowych – dość powiedzieć, że eKonto w mBanku było prowadzone bezpłatne, ponieważ bank nie musiał utrzymywać placówek oraz mógł operować z mniejszą ilością pracowników niż banki tradycyjne. Również Inteligo było i jest jednym z tańszych rachunków na rynku.

Teraz obsługa rachunku przez internet jest już standardem. Także stosunkowo niewielkie banki spółdzielcze, dzięki zrzeszeniu w grupach BPS i SGB, oferują obsługę przez internet.

Większość rachunków w polskich bankach można także założyć przez internet, o czym napiszemy w osobnym artykule.

Aplikacje mobilne

Obecnie niemal każdy bank działający w Polsce, który oferuje rachunki dla klientów indywidualnych, posiada także aplikację mobilną, dzięki której można w jeszcze łatwiejszy sposób dokonywać operacji na koncie za pomocą smartfona.

Z bankowych aplikacji mobilnych korzysta w Polsce już ok. 5,5 mln użytkowników. Najwięcej użytkowników ma IKO, za pomocą której można obsługiwać rachunki w PKO BP i Inteligo, a druga pod względem popularności jest aplikacja mBanku. To chyba nie przypadek, biorąc pod uwagę, że mBank i Inteligo to pionierzy bankowości wirtualnej w Polsce. Ilość użytkowników aplikacji bankowych dynamicznie wzrasta – jeszcze na koniec 2016 r. wynosiła niewiele ponad 3 mln!

Przy pomocy aplikacji można sprawdzać saldo rachunku, historię transakcji, dokonywać przelewów, płatności mobilnych, a także zarządzać swoimi kartami płatnicznymi, w tym – w niektórych bankach – czasowo je blokować. To wszystko można oczywiście robić logując się do banku, ale aplikacja jest o tyle wygodniejsza, że:

  • oszczędza ilość danych przesyłanych przez internet
  • niektóre umożliwiają podgląd niektórych ogólnych danych bez logowania
  • niektóre umożliwiają szybkie logowanie odciskiem palca

Nie sposób nie pochwalić się w tym miejscu, że aplikacja IKO należąca do PKO BP zyskała w 2018 r. miano najlepszej aplikacji bankowej w rankingu brytyjskiego magazynu Retail Banker International. W rankingu wzięto pod uwagę 100 aplikacji bankowych z całego świata.

Blockchain

Polskie banki przyglądają się też technologii blockchain. Banco Santander, do którego należy Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK), już uruchomił usługę płatności zagranicznych opartą o tę technologię i klienci Santandera mogą z niej korzystać w przypadku niektórych płatności do Wielkiej Brytanii. Bank planuje w dalszej kolejności obsługiwać w ten sposób płatności z Wielkiej Brytanii oraz do Hiszpanii.

Również polski gigant, PKO BP, nie osiada na laurach i rozwija się technologicznie. Bank aktywnie przygląda się i inwestuje w niektóre fintechy (start-upy oferujące zaawansowane technologicznie rozwiązania w branży finansowej), czego wynikiem jest nawiązanie współpracy ze startupem Coinfirm, autorem platformy Trudatum. Ma ona służyć do weryfikacji autentyczności dokumentów bankowych i jest oparta o technologię blockchain. PKO BP powołał także specjalny departament – Centrum Kompetencyjne Blockchain – które ma rozwijać w banku zastosowanie tej rewolucyjnej technologii.

Płatności mobilne

Klienci polskich banków mają do dyspozycji przeróżne formy płatności:

  • karty płatniczne – w tym zbliżeniowe i wirtualne
  • płatności telefonem (mobilne) – HCE, NFC, Google Pay, BLIK – czyli Polski Standard Płatności – a wkrótce także Apple Pay.

Tym możliwościom poświęcimy jednak osobne artykuły, ponieważ chcemy dokładnie opisać na czym one polegają.

e-Urząd

Jakby tego wszystkiego było mało, klienci niektórych banków za pomocą serwisu transakcyjnego mogą uzyskać dostęp do platform e-administracji, czyli innymi słowy mogą załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Wystarczy zalogować się do banku. Wśród banków oferujących takie rozwiązania są np. PKO BP (w tym Inteligo), Pekao SA oraz BOŚ.